Оскароносний режисер Мстислав Чернов розповідає NV про те, в яких умовах знімав стрічку 2000 метрів до Андріївки, що змушує іноземців співпереживати українцям і чому журналісти є особливою ціллю для росіян.

«Це наче висадитися на планеті, де все намагається тебе вбити», — каже один із військових режисеру і журналісту Associated Press Мстиславу Чернову в фільмі 2000 метрів до Андріївки.

 «Але це не інша планета, — розмірковує автор картини, — це центр Європи».

Наприкінці літа 2023 року Чернов, що торік отримав премію Оскар за фільм 20 днів у Маріуполі, і його колега-фотограф Олександр Бабенко доєдналися до 3-ї штурмової бригади, щоб зафільмувати контрнаступ і бої за маленьке село Андріївка під Бахмутом. У стрічці вони проходять 2 км тісної лісосмуги разом з військовими, розповідають їхні історії і фіксують на камеру надзвичайну відвагу бійців, що віддають за Україну життя.

 Міжнародна премʼєра фільму відбулася в січні 2025 року на американському кінофестивалі незалежного кіно Sundance, де Чернов отримав приз за найкращу режисуру в програмі Світова документалістика.

В український прокат 2000 метрів до Андріївки виходить 28 серпня. Напередодні NV зустрівся з Черновим, щоб поговорити про фільм, його героїв і настрій іноземного глядача стрічки.

— Як зʼявилася назва цього фільму, чому для вас було важливо закарбувати пам’ять про Андріївку?

— Я добре пам’ятаю ситуацію, коли ми майже впродовж року монтували 2000 метрів до Андріївки, і фільм на той час вже змінився, став геть іншим. Спочатку це була історія про успішну операцію, про символ перемоги, про прапор [який бійці підіймають у звільненій Андріївці], про Фєдю [командир взводу підрозділу Гідра 3-ї штурмової бригади з позивним Фєдя — один із головних героїв фільму] і його людей.

Але по ходу того, як деякі наші герої загинули, зокрема за пʼять місяців під час захисту Авдіївки, фільм змінився. Змінився і його тон, і наше ставлення до кожної записаної нами хвилини. Саме тоді ціллю стало закарбувати пам’ять про людей, які пожертвували своїм здоров’ям і життям, щоб звільнити Андріївку, щоб дати Україні цю надію, цей символ.

Коли ми монтували фільм, до нас прийшов один з продюсерів і спитав, яка ж врешті буде назва. У нас було декілька варіантів, але найбільше нам подобався саме цей — 2000 метрів до Андріївки, тож ми його і озвучили. Продюсер зауважив, що ніхто не знає, що це за Андріївка така. Але саме тому ми й вирішили так назвати фільм. І щоб люди, які його подивляться, пам’ятали імена: Гагарін, Кобзар, Фрік, Шева, ми хочемо, щоб ці бійці залишились в історії України та в історії світу. Адже ця війна і все те, через що проходять українці, впливає на весь світ.

Робота над фільмом 2000 метрів до Андріївки (Фото: AP/Frontline)
Робота над фільмом 2000 метрів до Андріївки / Фото: AP/Frontline

— Вам потрібно було вибрати конкретну точку, де зафільмувати контрнаступ — як зʼявилось рішення знімати саме в Андріївці?

— Треба було вибрати, і обирати було важко. Насамперед тому, що тоді я постійно був у дорозі. Ми якраз відкривали показ 20 днів у Маріуполі в кінотеатрах США, до того ж почали знайомити з цим фільмом оскарівських академіків [члени Американської академії кіномистецтва, яка вручає кінопремію Оскар]. Відвідували публічні заходи, «червоні доріжки» тощо.

І от з цього гламурного світу я повертався в Україну і разом з Олександром Бабенком та іншими колегами їхав на фронт, який тоді палав. Увесь фронт просто палав. З початку літа [2023-го] я знімав декілька різних підрозділів, а з 3-ю штурмовою ми познайомилися набагато пізніше.

Коли я почав знімати того літа, я відразу зрозумів, що це історичний момент для українців. Увесь світ так довго і так аж надмірно чекав на контрнаступ, що я чітко усвідомлював — наступний фільм повинен бути саме про це. Просто тоді я ще не знав, хто стане героєм [картини]. А потім ми ближче познайомилися з 3-ю штурмовою, зустріли Фєдю, зустріли його підрозділ Гідра, побачили перші кадри [з шоломів бійців], подивились на мапу, на цю лісопосадку, яка вела до Андріївки. І я бачив, скільки сил пішло на те, щоб дійти майже до кінця цієї посадки. Звісно, ми тоді ще не знали, чи буде Андріївка звільнена, але вона вже була близько. І я усвідомив: якщо ми зможемо розказати цю історію, вона символізуватиме все, що відбувається на передовій, — тисячі таких саме лісосмуг, в яких воюють наші військові, а також тисячі сімей, які втрачають близьких. Це для мене стало символом. І я сподіваюся, що для глядача це також буде символом усього, що відбувалося того літа, і всього, через що проходять наші військові й зараз.

— І скільки тривали ці зйомки?

— Ми знімали контрнаступ усе літо, з перервами на прем’єри в Лос-Анджелесі. Вже в кінці серпня ми приєдналися до 3-ї штурмової та чекали, поки вони дійдуть до Андріївки. Це сталося в середині вересня — [остаточний] бій за Андріївку тривав 14−15 вересня. І потім ще протягом року ми продовжували спілкуватися з ними, знімали, на жаль, похорони, прощання з бійцями. І одночасно дивилися все, що було знято бригадою [на Go-Pro, дрони і телефони] до того, як ми до них прийшли, а це десятки й десятки годин відео.

Реалізм був для нас ключовим елементом у цьому фільмі, він став, скажімо так, дороговказною зіркою, за якою ми йшли. Головна ідея — перенести глядача максимально близько до досвіду військових. Не лише щоб він бачив події [від першої особи], а щоб справді відчував все, що відбувається. І все, що є в цьому фільмі, служить цій меті — і відео з нашоломних камер, і ті розмови, які ми ведемо з військовими, і те, як, власне, розгортається історія. Адже ми не виходимо за кордон цієї посадки, ми постійно знаходимося там, як і військові. Застрягаємо з ними в цьому лісі і йдемо через нього разом.

За Андріївку велись кровопролитні бої (Фото: AP/Frontline)
За Андріївку велись кровопролитні бої / Фото: AP/Frontline

— Коли ви зараз розповідаєте, це має надзвичайний сенс. Але в той момент, як ви самі сказали, ви не знали, чим це закінчиться. Я так розумію, військові відмовляли вас йти в Андріївку. Чи були у вас сумніви в доцільності вашої фізичної присутності там?

— Звичайно, таке питання стоїть. І ти покладаєшся не тільки на свої відчуття, а й на те, що тобі кажуть військові, що робити можна, що не можна.

Але водночас ми живемо в епоху, коли війни йдуть не тільки в фізичній площині, але й в медіапросторі. І військові розуміють, що кадр піднятого над звільненим селом прапору настільки ж важливий, як і сам прапор, який ти підіймаєш. Якщо ніхто не побачив цього прапора, то цього ніби і не було. Історія — це те, що ми пам’ятаємо, а не те, що сталося. І якщо нічого не зняти, то нічого і не залишиться в пам’яті. При тому, що цей час був історичним. Тож бійці взяли нас з собою, бо вони теж розуміють, наскільки це важливо.

Потрапити на фронт у той час було надзвичайно складно. Точилися надважкі, криваві бої, і військовим взагалі було не до журналістів. Дістатися з камерою до Андріївки, до Роботиного, до лівого берега Дніпра було майже неможливо. Була лише одна можливість — якщо ти персонально знав командира підрозділу, і якщо цей командир брав на себе відповідальність за твоє життя і вів тебе за собою.

— Вам прийшлось відмовитися від синіх журналістських бронежилетів, щоб не стати пріоритетною ціллю для росіян. З цієї ж причини вас по рації називають «олівцями». А чому медійники є особливою мішенню для ворога?

— Це якраз пов’язано з тим, що я сказав в минулому питанні. Росіяни теж розуміють, що війна йде в двох реальностях — в фізичній і в медіа. Якщо вони бачать прапороносця, а з ним журналіста з камерою, то вони знають, що це буде знято і всі це побачать. Тому ми стаємо пріоритетною ціллю. Вони можуть втратити село, але не можуть допустити того, щоб це хтось показав.

Тому ми намагалися бути невидимими. І Фєдя [який несе прапор, щоб підняти його над Андріївкою] постійно каже про те, що коли росіяни побачать прапор, то зроблять все, щоб його там не було.

Журналісти змогли зафільмувати, як над звільненою Андріївкою підіймають український прапор (Фото: AP/Frontline)
Журналісти змогли зафільмувати, як над звільненою Андріївкою підіймають український прапор / Фото: AP/Frontline

— У фільмі показана загибель бійця 3-ї штурмової з позивним Гагарін. Також згадується про пізнішу загибель ще кількох героїв картини. Їхні рідні мали можливість подивитися фільм на українській премʼєрі в рамках фестивалю Docudays UA 7 червня. Як вони відреагували на вашу роботу?

— Перший раз я заплакав, дивлячись цей фільм, саме на прем’єрі на Docudays. Я сидів на сходах біля виходу з зали, бачив глядачів і знав, що серед них є сім’ї [героїв фільму]. Я знав, що дружина і дочка Шеви [боєць 3-ї штурмової, який загинув через 5 місяців після подій в Андріївці] вперше бачать, що він про них говорив. І от я дивився фільм вже їхніми очима і плакав.

І коли вони [рідні військових] вийшли на сцену, зал стоячи аплодував десять хвилин. Аплодував сміливості і героїзму тих, хто загинув, і аплодував іншим військовим, хто також вийшов на сцену. Коли я побачив сльози на їхніх очах, я зрозумів, що навіть якщо цей фільм не побачить ніхто в світі, крім бійців і рідних, його потрібно було зробити, він повинен існувати.

У фільмі є момент з Шевою, коли він палить, і ми розмовляємо з ним про сигарети, про дім, про героїзм — це доволі довга сцена. І той самий продюсер, який питав про назву, казав, що може варто зробити її коротшою. Але ми розуміли, що не підемо на це, бо кожна така секунда — це скарб.

І після перегляду фільму рідні Шеви підійшли і сказали, що завдяки цим кадрам його внук знатиме, ким був його дідусь.

— А який момент в фільмі ви особисто вважаєте найважливішим?

— Кожен момент, який ми проводимо разом з військовими, — скарб для мене. Загалом фільм триває 107 хвилин, і він не може бути довшим з технічного погляду. Але я б, звичайно, хотів, щоб ті сто годин, які були на шоломних камерах, камерах з дронів, відео з телефонів, усе те, що знімали ми, залишилось і не було втрачено.

При роботі над фільмом Чернов використав кадри, зняті військовими на GoPro і власні мобільні телефони — це допомогло відтворити хронологію деокупації Андріївки (Фото: AP/Frontline)
При роботі над фільмом Чернов використав кадри, зняті військовими на GoPro і власні мобільні телефони — це допомогло відтворити хронологію деокупації Андріївки / Фото: AP/Frontline

Тому що час пожирає все. Навіть найважливіші, найболючіші речі, які ми повинні пам’ятати, зникають. І я бачу сенс кіно саме в тому, що це інструмент зберігати цю пам’ять — персональну, яка цінна для нас, як для індивідів, та колективну, яка важлива для нас, як для країни і суспільства.

— Для кого ви все ж передусім знімаєте — для іноземного чи українського глядача?

— Після прем’єри на Docudays мені здається, що я знімав просто для сімей. Це головне.

Взагалі я про це так сильно не думав. Не шукав спеціально перспективу, не підлаштовувався під те, хто буде глядачем. І може саме тому, що не думав, фільм знаходить зв’язок і з українським глядачем, і з міжнародним.

Однак у фільмі я особливо не пояснюю контекст іноземній аудиторії, яка не дуже знайома з тим, що відбувалося [в Україні] влітку 2023 року. І деколи чую критику в свою адресу від міжнародних оглядачів, які кажуть, що там недостатньо контексту, недостатньо аналізу. Але ж це кіно, а не аналітична стаття! Це кіно про людей.

— На вашу думку, чи впливають на іноземного глядача такі фільми як 2000 метрів до Андріївки і 20 днів в Маріуполі?

— Сподіватися, що твій фільм зупинить війну чи поміняє чиюсь думку, марно. Це неминуче призведе до розчарування.

Мстислав Чернов на кінофестивалі Sundance у 2023 році (Фото: AP/Frontline)
Мстислав Чернов на кінофестивалі Sundance у 2023 році / Фото: AP/Frontline

За ті 12 років, які я провів у зонах конфлікту і на війнах, я розчарувався в тому, що журналістика і кіно можуть змінити в глобальному сенсі. Але я відчуваю, що кіно все ж зберігає силу пробитися до людського серця і апелювати напряму до емоцій, а не тільки до фактів. Особливо зараз, коли довіра до журналістики підірвана цілеспрямованими атаками на неї з боку політиків і деяких радикалізованих шарів суспільства — і я кажу не тільки про Україну, а й про західні країни.

Я не сподіваюся, що мої фільми можуть змінити щось глобально. Але що вони можуть зробити, так це дати цим впливовим людям, від яких залежать важливі рішення, певний контекст. Щоб вони змогли побачити війну в Україні не як абстрактну геополітичну проблему, а як людську трагедію.

До речі, коли американський глядач дивиться 2000 метрів до Андріївки, то бачить home invasion [з англ. вторгнення в дім]. А вони дуже чутливі до цього. Тож вони бачать, що до нас у дім увірвався сусід-вбивця, і ми просто намагаємося захистити своїх дітей. Більше нічого. І коли вони дивляться ці кадри, то переходять від геополітичних абстракцій до абсолютно конкретної ідеї і розуміння, як воно все насправді.

— Ви зараз проводите багато часу за кордоном. Які там настрої сьогодні щодо війни в Україні? Що іноземці говорять чи питають у вас про поточну ситуацію?

— Попри те, що я дійсно наразі багато подорожую і постійно спілкуюся з людьми, мені важко це оцінити.

Коли я йду вулицями Нью-Йорка, Парижа чи Лондона, наприклад, і дивлюся навколо себе, то розумію, що всім цим людям байдуже до того, що зараз відбувається в Україні. Але потім приходжу в кінотеатр на показ нашого фільму і бачу публіку, яка зібралася. Так, це певна бульбашка людей, які прагнуть зрозуміти, що сьогодні відбувається на передовій Європи. І я чую їхній відгук, чую питання про те, як допомогти, як їм переконати своїх політиків в тому, що треба робити більше для України. І тоді мені здається, що не все ще втрачено. Бо вони розуміють: це війна не тільки України, це стосується абсолютно всіх європейців і американців також.

Євген Малолетка (ліворуч) і Мстислав Чернов отримали премію Оскар за свій фільм 20 днів у Маріуполі про початок повномасштабної війни (Фото: AP/Frontline)
Євген Малолетка (ліворуч) і Мстислав Чернов отримали премію Оскар за свій фільм 20 днів у Маріуполі про початок повномасштабної війни / Фото: AP/Frontline

Дійсно, люди втомилися. І не тільки від того, що постійно чують про Україну, але й тому, що просто не розуміють, що вони можуть з цим зробити.

Вони дивляться фільм, відчувають цей біль, їм хочеться щось змінити. Але що може зробити людина, яка живе за тисячі й тисячі кілометрів від Андріївки? Це питання, яке мені ставлять найчастіше: «Що мені з цим робити? Що робити з цією злістю, з якою я вийшов з показу фільму?»

— І що ви на це відповідаєте?

— Відповідаю, що кожен має вирішити це для себе. Моя робота — допомагати ставити запитання. Допомагати людям розуміти більше. І їхнє бажання щось зробити означає, що моя робота не була марною.

— Ви разом з бійцями 3-ї штурмової зайшли в майже повністю знищену Андріївку без людей, навколо якої випалена земля. І ви в фільмі питаєте в одного з героїв: «За що ми тоді бʼємося?» А як ви самі собі відповідали на це запитання?

— Так само як мені на це питання відповідає Фєдя, я абсолютно з ним погоджуюся. Ми б’ємось за цю землю, яку зможемо відбудувати.

Бої в цій посадці точилися так довго, що коли звільнили Андріївку, початок лісосмуги вже почав відростати. Там знову зазеленіли дерева. Ми вискочили з БТР, я побачив це листя і зрозумів, що все оживає. Мені не вдалося включити цей момент у фільм, але це такий яскравий символ для мене.

 Росіяни можуть зруйнувати село, місто, можуть вбивати захисників. Але вони не здатні зруйнувати надію. І от за це ми й б’ємося. Точніше, вони [бійці] за це б’ються. Те, що роблять військові, — набагато більше, ніж ми всі можемо зробити. Але розуміння того, наскільки вони сильні, наскільки вони подекуди ірраціонально-оптимістичні, надає мені силу йти далі.

— Що для вас було найскладнішим в процесі цих зйомок?

— Отримувати новини про те, що наших героїв більше немає в живих. І з жахом розуміти, що справжнє ім’я цієї людини ти чуєш тільки на похоронах. Тобі відразу починає здаватися, що ти недостатньо поговорив, недостатньо зняв, що можна було більше. Це найважче.

А потім це відчуття ще треба прокомунікувати в фільмі. Мої почуття нічого насправді не значать. Головне — це почуття військових. Але тобі потрібно прокомунікувати трагедію глядачу і прокомунікувати її так, щоб це звучало з повагою і водночас емоційно адекватно. Без навʼязування глядачу моїх власних емоцій.

Ця комунікація через фільм з глядачем була найважчим для мене моментом у монтажі. Як ми скажемо, що ця людина, з якою я розмовляю у фільмі, [пізніше] загине? Це було нелегко. Ми дуже довго шукали правильний тон і правильний момент, щоб про це говорити.

— Чи ви підтримуєте зв’язок з бійцями 3-ї штурмової, з якими познайомилися під час зйомок?

— Так, підтримую. Ми вже бачилися на премʼєрі, і вони ще приходитимуть на покази.

 Пам’ятаю, як вони вийшли з одного з показів в кінотеатрі, а навколо багато людей якраз йшли на інші фільми — Ліло і Стіч, Як приручити дракона, F-1. Військові це бачать і кажуть мені: «Мстиславе, нам так хочеться, щоб ці люди зараз взяли і пішли на наш фільм, щоб вони побачили все те, через що ми проходимо. Щоб вони побачили реальність того, що відбувається на передовій». Для них це дуже важлива комунікація, це таке скорочення дистанції між суспільством і військом.

До речі, зараз хлопці воюють на Харківщині, захищають моє рідне місто [Чернов народився в Харкові]. Тому в мене є з ними ще і такий зв’язок. Від їх стійкості, від їх сміливості, від їх невтомності залежить те, що станеться з моїм домом.

Джерело:https://nv.ua/ukr